ENG

Hailing from Antwerp, MONOMONO is the newest revelation-slash-sensation within the Belgian electronic music scene. The project results from a collaboration between Hester Bolle (Hester Min Eén, Oaktree) and Anne van de Star (Anne van de Star) and wants to intertwine acoustic sounds with electronical beats and samples. They often work with sound designs and field recordings as departure, and aim to develop their dynamical, sweltering compositions layer per layer – both live and while recording.

Both artists constantly search for a visual, multimedial approach while creating, which applies as well for their music. Hester supplemented her degree in classical violin at the Conservatory with a study sound design at the Film and Video department of the Academy of Antwerp, while Anne, as a performance and visual/sound artist, aims to play with a sculptural, almost palpable angle in her audio works, as she puts it herself.

Consequently, you cannot ignore the unusual, almost physical experience during a MONOMONO-live set. The duo succeeds in discerning themselves by their sound full of rather unpredictable soundscapes and the willful, improvise-like dialogue between Hester and Anne’s electronics, vocals and violins. MONOMONO did recent live shows at Clair Obscur (Charlatan, Ghent), in Contrair (Antwerp) and the Dunka Dunkers Electronic Music Festival (Sweden).

Autumn 2017 marked the release of the band’s debut single ‘Jouska’. The track received immediate critical acclaim, due to its eclectic mix of crackling beats, hazy vocal samples and airy, dark synths. A sphere clearly influenced by Andy Stott, Kelly Lee Owens or Arca, but particularly MONOMONO’s experimental originality – the blending of danceable techno vibes with intelligent IDM-experiment – is their biggest merit and creates the unique sound.

With ‘Nico’, a second single was released May 2018. Hester and Anne keep floating along their shady electronica-wave, but add some punch to it with an intense shot of exotica. To wit, the song derives from a collaboration with Dijf Sanders the Ghentian multi-instrumentalist who made etnical percussion and groovy, Oriental psychedelics his trademark. The drawn-out track unfolds from cut up and whimsical distorted violins, until deep basses start to mingle with clicking drum sounds and repetitive, tribal rhythms.

Belgian newspaper De Morgen praised ‘Nico’ for its ‘successful electro-acoustic house experiment’, made references to the ‘feverish soundscapes’ of John Talabot and listed the single among the ‘Best songs of the week’. The webzine Indiestyle.be felt a ‘balance between darkness and hopeful grooves’, while Dutch blog The Daily Indie blessed the track with the words ‘musical electronical masterpiece’.

NL

In Antwerpen houdt zich sinds enkele jaren een elektronisch wonderkind schuil, en het heet MONOMONO. Ontsproten aan de muzikale breinen van Hester Bolle (Hester Min Eén, Oaktree) en Anne van de Star (Anne van de Star) wil MONOMONO een brug slaan tussen akoestische klanken en elektronische beats en samples. Daarvoor vertrekken de muzikantes vaak vanuit sounddesigns en field recordings en bouwen ze laag per laag aan hun dynamische, broeierige composities.

De twee artiestes zoeken steeds naar een beeldende, multimediale aanpak als ze creëren, en dat geldt uiteraard ook voor hun muziek. Zo vulde Hester haar conservatoriumstudies klassieke viool aan met sounddesign aan de filmafdeling van de Antwerp Academy, terwijl Anne als performance en visual artist speelt met een sculpturele, bijna tastbare dimensie in haar audiowerken.

Both artists constantly search for a visual, multimedial approach while creating, which applies as well for their music. Hester supplemented her degree in classical violin at the Conservatory with a study sound design at the Film and Video department of the Academy of Antwerp, while Anne, as a performance and visual artist, aims to play with a sculptural, almost palpable angle in her audio works.

Daardoor krijg je als luisteraar en/of toeschouwer een fysieke ervaring mee tijdens livesets van MONOMONO: die onderscheiden zich snel door hun onvoorspelbare soundscape-karakter en de eigenzinnige, improviserende dialoog die Hester en Anne met hun elektronica voeren. Die brachten ze in het verleden zo al bij Clair Obscur in Charlaten (Gent), in Contrair (Antwerpen) en het Dunka Dunkers Electronic Music Festival (Zweden).

In het najaar van 2017 kwam het creatieve duo met een debuutsingle naar buiten. ‘Jouska’ werd meteen alom gesmaakt, dankzij die eclectische mix aan knisperende beats, vervormde stemsamples en ijle, donkere synthklanken. Invloeden van Andy Stott, Kelly Lee Owens of Arca sluimeren hier en daar door, al weet MONOMONO vooral heel wat originaliteit uit te dragen, door een dansbare technovibe te versmelten met intelligent experiment.

Nico, de tweede track van de groep, verscheen eind mei. Hester en Anne glijden ermee verder op hun ietwat duistere elektronicagolf, maar mengen daar nog een pittige scheut exotica doorheen. Het duo werkte voor het nummer immers samen met Dijf Sanders, de Gentse multi-instrumentalist die van etnische percussie en groovy, Oosterse psychedelica zijn handelsmerk maakte. De uitgesponnen en intense song onspint zich vanuit overstuurde viooltapijten, waarop de diepe bassen zich langzaam verstrengelen met klikkende drums en repetitieve tribale ritmes.

De Morgen prees ‘Nico’ voor dat ‘geslaagde elektroakoestisch house-experiment’, verwees naar de ‘koortsige soundscapes’ van John Talabot en zette het nummer prompt tussen zijn Strafste songs van de week. Webzine Indiestyle.be loofde dan weer de balans tussen duisternis en ‘hoopvolle grooves’, terwijl de Nederlandse blog The Daily Indie het had over ‘een muzikaal elektronisch meesterwerkje’.
Intussen werkt MONOMONO aan een videoclip bij de single ‘Apples in Stereo’, die de broeierige sfeer extra gelaagdheid geeft.



 
received_1588010617930612jpeg
 Picture by Naser Kianersi
31956544_10213939438498887_4664852671260262400_ojpg
 Picture by Naser Kianersi
34319174_1817392741659064_9081543416352866304_njpg

Picture by Naser Kianersi